BSK by Night - Sandbakken (08-11-2012)
Catégorie: Competition
Carte/région: Sandbakken Syd
Organisateur: Bækkelaget
Distance: 5.17 km
Temps: 53:01
HR moyen: 158
HR maximum: 171
Merkbart sliten i bena etter nattløpet på Bygdøy dagen før, men ganske OK orientering:

Til 1 post var jeg helt sikker på at det måtte lønne seg å løpe så mye som mulig av stigningen på sti, dro startfeltet oppover og var nr 2 eller 3 på posten (strekktidene er fra nulling, ikke start).

Var rett bak Jo Inge til 2 post og ledet på 3 og 4, men så gjorde jeg en liten sving inn i midtposten (var nede på myra) og tapte 10-15 sek på 5 post.

Ut på den andre sommerfuglvingen begynte jeg å merke at formen ikke var helt på topp, men postene gikk fint.

Til post 9 dro lederklynga mere rett på, jeg ville prøve å spare litt høyde, men burde faktisk ha løpt helt rundt på stien den siste halvparten. Nå visste jeg ikke hvor jeg kom frem og måtte til slutt ut på stien allikevel for å ta meg inn, tapte nesten 2 min på strekket, hvorav ca 1:30 var bommen.

OK til 10.

Langstrekket til 11 post var dagens nøtt, jeg besteme meg for at jeg ville bruke den utydelige stien midtveis, regnet med at den gikk videre opp i kollen (som den gjorde) og tok derfra ut mydråget for å ha ett godt utgangspunkt. Satt litt fast i ett par tette partier, men kom ut på kanten av kollen akkurat der jeg skulle, slik at det var lett å holde høyden sydover til posten. Bra!

12 post fikk jeg ikke til å stemme i det hele tatt, det ble voldsomt mye klatring opp til posten selv om kartet bare viser én kurve mellom 11 og 12. Rotet også litt med å finne flagget og tapte 1 min her.

Tok meg sammen på returen til 13 og fikk en like fin tracé som til 11, hadde full kontroll i sadelen 130 m syd for posten og kunne løpe på den fine ryggen inn mot posten.

14 hadde bare ett fornuftig veivalg, det var tildels mye tettere i dråget fra stien ut mot posten men ikke egentlig mulig å bomme.

Tungt opp bakken til 15!

Bestemte meg raskt for å løpe sti rundt til siste post, det ser ut til at dette ikke spilte noen stor rolle.

Bommet noen sekunder til mål da det lå så mye vindfall over stien at jeg ikke fant den ut fra posten!

Alt i alt ganske fornøyd, de fleste konkurrentene mine er jo minst 10 år yngre. I vinter gjelder det å trene mye nattløp, Nydalen skal stille old boys lag i Jukola til våren!
Cacher les commentaires (4)
stein : ser ut til at jeg faktisk fikk beste tid til 11 post ved å løpe rundt på sti. altså tilbake gjennom 9 post, ut og rundt på sti og holde høyde inn i posten. Støtte på en del vindfall på vei inn mot posten, og det gikk generelt litt sakte, så en litt bedre trent kar (du, for eksempel) kunne nok løpt bortimot minuttet raskere enn meg på det veivalget. Og på kortstrekket rota jeg ca halvmiuttet midtveis, noe som vil si at du nok tapte mer enn minuttet der.
Terje Mathisen : Det var veldig interessant! Jeg skrev jo at jeg burde ha løpt rundt til 9, men at det faktisk lønte seg å løpe hele den veien tilbake mot 11 hadde jeg ikke drømt om. Tok du av fra stien slik at du holdt høyden ut mot posten og kom over det mørkegrønne, eller løp du helt rundt og klatret 35 m opp til posten?

At det gikk over minuttet på 12 er ikke så overraskende, selv nå med kartet forstørret på skjermen klarer jeg ikke å få det til å stemme med kurvebildet. :-(
stein: jeg løp rundt til 9 også, men litt mer enn godt var (ned søkket i det grønne og opp ryggen ved siste post). På vei til 10 var det åpenbart fin trasè, så jeg tenkte at det ville ta kort tid å dra tilbake på stien mot 11. Vindfallene jeg nevnte støtte jeg vel på fordi jeg ikke klarte å komme meg på oversiden av det mørkegrønne. Vurderte underveis å løpe helt rundt, men holdt meg til opprinnelig plan om å holde høyden (omtrent). Med tanke på vindfall og nøling på stien fordi jeg var usikker på hvor langt jeg hadde kommet, er det godt mulig jeg hadde tjent på et mer hjernedødt veivalg helt rundt. På det neste strekket ser jeg av passeringstidene at det sannsynligvis var lykta di som fikk meg til å snu inne i det grønne og klatre opp kollen til posten (jeg fikk heller ikke kartet til å stemme helt når det gjelder kurvene)
Jo Inge : Interessant veivalg til 11., Stein. Sjøl rota jeg bort 1.50 inn i posten, etter å ha ligget bak Svein i rolig trav første halvdel av strekket (omtrent som Terjes veivalg), men holdt en litt jevnere bue litt lenger sør sistetredjedel. Hadde "stålkontroll" ned rundt noe grønt rett øst for 11., men skar bittelitt for langt sør, og når man ikke finner posten under skrenten når man har stålkontroll blir man fort handlingslamma. Sto derfor over et minutt og klødde meg i huet, før jeg så refleksen litt lenger nord under den egentlige skrenten. Konklusjonen er at veivalget gjennom terrenget muligens er minst like raskt som sti rundt, forutsatt at man kan orientere ... men jeg kunne nok like godt løpt rundt, ja (men dette var jo koseligste del av terrenget, så synd å gå glipp av).
Poster un nouveau commentaire
Enregistrer

BSK by Night - Sandbakken (08-11-2012) BSK by Night - Sandbakken (08-11-2012)