Blodslitet H50 (14-10-2011)
Tempo: 103:59
Pulsação média: 165
Pulsação máxima: 179
Startet med ambisjon om topp 20 plassering, etter to år rett over dette nivået.

Syntes åpningsfarten var grei og stemplet som nr 2 på 1 post, og helt først i gruppen. (strekktidene er noen sekunder feil, slik at det ser ut som om Yngvar C og Njål N var foran meg, de var rett bak).

Var fremdeles i teten ut fra 2 post og bestemte meg for å løpe rett på mot starten på første sommerfugl, sammen med Yngvar, mens nesten alle de andre fulgte broder Knut rundt på stien. Ett stykke innover gjorde jeg en parallel-feil og trodde at jeg allerede var fremme ved dråget som ledet oppover mot posten, i stedet for myrpartiet midtveis på kollen.

Jeg tapte 1:30 på denne tabben og så aldri noe mere til tet-gruppen, løp mest alene og så stort sett aldri mer enn en løper herfra og frem til de siste postene.

De første sommerfugls-vingene gikk bra bortsett fra litt skjev og nølende retur til 6 post.

Fornøyd med veivalg og gjennomføring til 10 og 11, men på den andre sommerfuglen merket jeg at jeg var sliten: Dårlig retning ut av 11 og inn mot 13, OK tilbake til 14 og deretter bra til 15 og 16 hvor jeg møtte 3-4 løpere.

Under forsøket på å ta igjen disse holdt jeg feil kurs mot 17 og trodde hele tiden at jeg var lenger syd, helt til jeg tok meg inn på stien nord for posten.

OK til 18, rett etter drikkestasjonen ble jeg passert av hele gruppen av H21-løpere som sloss om sølvmedaljen: Det gikk ikke veldig mye fortere med dem, men det gikk jevnt hele veien.

På vei mot 19 post satte jeg meg fast i skaret etter ca 35% og måtte klatre ned 8-10 m med skrenter, jeg burde ha holdt meg litt høyere og funnet stien.

I det jeg passerte det forbudte området halvveis og begynte på stigningen så jeg en stor gruppe foran meg, jeg klarte ikke å spurte for å ta dem igjen, men jeg kom hele tiden litt nærmere frem til posten.

I den neste motbakken mot 20 post begynte jeg å passere de bakerste løperne i gruppen, tok ett par til nede i dalen midtveis og på vei inn mot posten kom jeg meg helt opp i teten og så at gjengen ble ledet med svært stø hånd av Trond R.

På vei mot 21 post begynte gruppen å spre seg litt, jeg ga blaffen i alle de andre og prøvde å finne en god tracé. Opp mot det siste kollepartiet ble jeg veldig usikker fordi hele ryggen så ut som om den var en sammenhengende skrent, og Trond og mesteparten av gruppen hans var 30-50 m lenger nord.

Jeg var veldig glad når jeg hoppet ned 1,5 m og landet rett ved siden av stemplingsbukken, fra da av prøvde jeg bare å spurte så fort jeg overhodet klarte, via siste post og til mål, og det holdt akkurat!

12163 m, 83:59, 8:32 min/km. Gj.snitt puls på 165 er 89% av maks, slik at jeg kunne ikke ha løpt så mye fortere.