Klubbmesterskap ÅS UMB & ÅS IL (27/10/2013)
Category: Konkurranse
Map/area: Follo Pinnåsen UTSNITT
Organiser: ÅS UMB - http://student.umb.no/~orientering/
Country: Norge
Discipline: Orientering
Ås UMB og Ås IL hadde klubbmesterskap i Pinnåsen. De var så hyggelige at jeg og Per Arne fikk lov til å delta som gjester. Av alternativ løyper valgte vi en B-åpen variant på 3,4km. Jeg hadde løpt fredag (harry lagert) og lørdag (geoform - rankingløp) så det passet med en ikke for lang tur.

Start på Laugshytta. Jeg gikk ut ca 1209 og om startlisten ble fulgt ville Per Arne start 5 min bak meg. Og dette oppleves som passelig utfordrende for han løper litt fortere og da har jeg som mål og holde "unna" lengst mulig.

S-1 Plan-Komme raskest mulig ned på lysløypa, dra over på kurs nære svingen og dra opp i steinen på baksiden. Gjennomføring-ohh det gjorde vondt i låra og løpe nedover, skadet meg litt igår og selv med bra jobbing med tøying og det hele så svei det i bena. Vel- kom greit ned.
Klart og ta inn der jeg burde selv om jeg ikke hadde så god kontroll som jeg burde, det er vanskelig å løpe og orienter samtidig, og ting tar tid for meg. men prøver og tenke som Bengt poengtert fra forrige gang vi var i Pinnåsen. Ha fokus på å finne løpbare steder/traser nedover. Jeg gir på det jeg kan men merker at jeg ikke klarer og løfte blikket godt nok og løper meg litt småfast (føler jeg ihvertfall selv) Og tror at dette koster meg masse tid. Når jeg klarer og se veien får jeg litt bedre fart og kommer meg greit ned og opp. På veien over burde jeg vært lengre syd, burde gått syd for gapahauken men jeg klarer ikke helt og følge med mens jeg løper - klarer sånn nogelunde og ta meg rett over og i posten. Så disse kommentarer rundt gjennomføring handler om hvordan jeg skal få ned strekktid på et strekk der jeg løper rett i.

Formen er mye mye bedre enn på lenge også pga av vektreduksjon så jeg klarer faktisk og småløpe. ut på stien og har grei kontroll hvor jeg er og fart.

1-2 Plan-Løpe tilbake til stien bruke den til den stiger og gå inn i skrått og fange søkket med posten. Gjennomføring- greit ut på stien. ok fart til det stiger. Går på kurs å treffer søkket. Tror i utgangspunktet jeg er litt høyt så jeg ser venstre først. Ser ikke post men ser noe som ligner skrent. Men ( og her er jeg litt fornøyd med meg selv) for sikkerhet skyld sjekker jeg høyre og der ligger posten 10 meter opp. Var det ikke Morten Berglia som sa at man skal virre med hode. Fornøyd!

2-3 Plan-Jeg hadde på vei ned fra start lest inn strekket til post 3. så jeg ville løpe øst til stor sti som går langs bekken. inn på stiene imellom og over til lysløypa og inn derfra på stien. opp til den svinger og gå inn i posten til høyre for formasjonen. Og bruke stien inn. Gjennomføring-stort sett greit. kommer ut på stien og opp høyre så blir jeg tatt igjen av Håvard Steinsholt som jeg jobber med å holde følge med. Han gjør en liten kutt variant rett før lysløypa som han taper på for jeg var bak før kutten og foran inn til høyre etter lysløya. Oppover her må jeg GÅ et godt stykke. Jeg har rett og slett ikke kraft til å løpe og må jobbe med meg selv. Forsøker så godt jeg kan og holde trøkket. Rett i posten.

3-4 Plan-kurs nesten rett på E pila. og Rett inn i høydepunkt. Gjennomføring-Går greit over og kommer rett i formasjonen jeg siktet på. MEN hvor er posten? Forsøker og sjekke postbeskrivelse, men begynner og virre nordover også sydover.. er sikker på at jeg har kontroll på svingen på stien med myra øst. Går tilbake og kommer rett til hpkt og kolle. går inn mellom disse og ser plutselig posten og skjønner hva som har skjedd. Postsbekrivelsen tilsier mellom .. hmm vel dette surret føler jeg kostet 2min. Men burde hatt GPS klokke oppe å kjøre for da hadde jeg jo sett nøyaktig tidstap.

4-5 Plan- Gå nedover syd og bruke stien inn i posten fra stikrysset som ligger øst for stikrysset. Gjennomføring- begynner og løpe oppover og finner ut at dette er for passivt. Så før jeg kommer på toppens så bestemmer jeg meg for å dra på kurs til åpent gult område og lese meg inn derfra. Jeg har kontroll ved upassbart skrent Vest for myr. Men føler at jeg ikke helt klarer og følge med på terrenget mens jeg beveger meg så jeg syns det går sagte sagte. Plutselig kommer Per Arne inn fra høyre og siden jeg er usikker på hvor jeg er så bestemmer jeg meg for å følge han inn i posten. Vi kommer til det gule som jeg er usikker på om jeg hadde kjente godt nok igjen som åpent område. Per A hoper ned en halv kote til jeg tror jeg ser posten til høyre og gir gass inn. Dette gjør at jeg drar med meg Per A. Det var ikke posten men fargen i terrenget. og vi må tilbake og finner posten. 1 min bom som jeg har mye skyld i. Ut fra posten så kjenner jeg på at jeg skal følge Per A.

5-6-M Plan- Følge Per A og henge med på kartet så godt jeg kan. Gjennomføring-vi stuper inn i stien og i stikrysset har jeg kontroll på hvor vi er selv om Per Arne presser meg fysisk oppover. Jeg kjenner at jeg må ta i men kjenner også at dette kan jeg fikse. Over og nedover forsøker jeg og gi gasse og holde følge. Vi sklir litt begge 2 og nederst når vi krysser bekken kommer jeg meg litt foran PA og får selv om jeg bommer litt tatt inn på stien oppover til toppen ved hytta. Plan- fortest mulig opp der og over ned i posten og spurt tilbake. Gjennomføring-Forsøker å presse på oppover og klarer og holde PA litt bak meg. velger venstre hvor han tar høyre. Jeg taper ikke noe på venstre og kommer over tunnet med hytta før han og med grei margin ned i siste post. Rannvig kommer inn fra venstre og stempler rett før oss. Jeg knoter med å stemple og tar ca 2-3sek på dette men får til en grei spurt inn. Forøvrig så jeg ikke muligheten for venstreveivalget (Østlige) før ved kartgjennomgang. Det kunne vært interessant og sett dette og hvor mye tid det tok. Om noen leser dette og løp der så oppgi gjerne hvordan det var.

Egenvurdering: 7-8 Oteknisk 8-9 fysisk -- Valgte og skille på dette. Løp vel nokså bra sett i relasjon til øktene fredag og lørdag samt lårhønene fra gjerdecrashen lørdag. O-teknisk har jeg postbeskrivelses missen til 4 og at jeg ikke har bedre kontroll ned til 5 post. Burde kanskje løpe løypa på nytt med GPS klokken en gang. Men alt i alt positiv og bra.
Show comments (0)

Klubbmesterskap ÅS UMB & ÅS IL (27/10/2013)