Forslag til Årsmøte 2004
Fra Knut Møgedal, Kværner Oslo
Innføring av nytt
tidtagningssystem
Forslag:
Det nedsettes en gruppe som starter en
utredning om eventuelt å gå over til DnV sitt tidtagningssystem fra og med
sesongen 2005.
Etter min vurdering vil vi med
dette oppnå følgende fordeler:
- Raskere resultatservice. Resultatene fra
DnV’s egne løp foreligger på internett få minutter etter at siste løper er
i mål.
- Mindre etterarbeid for arrangørene.
Papirlistene brukes eventuelt kun som midlertidig informasjon til
deltagerne, eller de kan sløyfes helt. Arbeidet med å oppdatere
startlistene basert på papirlistene faller bort.
- Alle deltagere logges direkte inn i
datasystemet når de kjøper kart. Startlistene oppdateres dermed
fortløpende. Det er følgelig heller ikke nødvendig med en person som
nullstiller brikkene og logger spesielt de som går til start slik det
delvis er gjort denne sesongen. Min erfaring fra vårt eget arrangement var
at dette fungerte bare delvis. Det var tydelig at noen hadde kommet seg forbi
uten å ha blitt registrert.
- Bedre kontroll med hvem som er ute i
løypene.
- Ikke noe etterarbeid med resultatlistene.
Disse blir automatisk oppdatert etter hvert som løperne har kommet i mål.
Mulige motargumenter:
- Systemet
trenger en bærbar PC. En bærbar PC har ikke innebygd nok batterikapasitet
til å dekke en hel kveld.
Dette har DnV løst ved å koble til et ekstern større batteri.
- Eventuelle
rettelser og nye løpere som ikke ligger inne i systemet må logges direkte
inn når de kjøper kart, med fare for kødannelse. Dette har vist seg å være et lite
problem. Systemet ble brukt ved løpet P24/NK6 uten vesentlig kødannelse.
DnV hadde også over 150 løpere på et av sine sommerløp. Heller ikke her
var det kødannelser av betydning ved start.
- Vanskelig
å ta i bruk for nye brukere som ikke har erfaring med data. Jeg vil tro at i de fleste bedrifter
finnes det i dag personer som har drevet noe med data. Systemet er Windows
basert og er lettere å sette seg inn i enn dagens system. Jeg tror at et
eventuelt kurs lignende det som ble arrangert for noen år siden for dagens
system, vil ha en langt større effekt p.g.a. lavere læreterskel. Ved
første gangs bruk bør det antageligvis også være en erfaren bruker
tilstede, i hvert fall i begynnelsen av løpet. Forøvrig vil jeg tro at en
god bruksanvisning vil være tilstrekkelig. Dette må eventuelt vurderes ved
eventuell overgang til systemet.
- Løypene
med koder må legges inn i systemet på forhånd. Dette
blir en ekstrajobb, men relativt liten i forhold til dagens etterarbeid.
Jeg forutsetter at
det gamle systemet brukes som backup, men uten bruk av rettelser på papirlister
som i dag.
---------------------------------------
Kommentar fra Hallvard Bjørgum:
Det nye systemet har tilsvarende
funksjonalitet som det gamle systemet med å lese av data fra MTR i ettertid, og
kan derfor også være backup. Det nye
system, brukt på den gamle måten, vil nok oppleves enklere og ha forbedringer
sett mot nåværende system. Man er ikke avhengig av noen som kan bruke dagens
system.
Eksempel til backup prosedyre
i tilfelle total svikt av PC under pågående løp:
(Dette har ikke skjedd i de to
årene DNV har brukt systemet).
Løypedata og strekktider blir
lagret i MTR.
MTR kan avleses i ettertid, (ved
bruk av en eller annen tilgjengelig PC), og resultater kan genereres ut fra
brikkeliste. Resultatfilene blir samme i begge tilfeller.
Det som man mister på denne
måten er navn på nye løpere og opptelling hvem som er ute i skogen.
Derfor, fra det tidspunkt PC svikter, bør man vurdere håndskrevet liste over alle
brikkenr som kjøper kart og de som ikke har løpt før i OBIK, bør i tillegg skrive opp sitt navn.
-----------------------