Leder: Martin Veastad Thales (Tilrettelegging for arrangører)
Medlem: Svein Nygård Norges Bank (Resultat/ranking, økonomi)
Eva Nilsen Skiforeningen (Premiering)
Terje Mathisen Statoil Hydro (web)
Knut Erik Østengen Thales (Materiell inkl tidtakingssystem)
(Hovedoppgaver til utvalgsmedlemmene i parentes.)
John Broholt Ringnes
Trond Wettergreen Andvord
Maia Flood Kjeldsen NCC
Signe Flood Kjeldsen Universitetet
Det ble arrangert 25 poengløp, 1 stafett og 14 treningsløp. Av de 25 poengløpene inngikk 6 løp i Nordmarkskarusellen, 5 i AB-karusellen, 1 i Nittedalscupen og 1 i Raumar-o-karusellen. 3 løp har blitt arrangert av lag fra Romerike. 10 løp ble arrangert av OBIKs egne arrangører.
Det ble ikke avholdt nybegynnerkurs i kart og kompass før årets sesong.
O-utvalget ønsker å takke alle årets arrangører!
Åpent mesterskap stafett 2011
Statoil Oslo BIL arrangerte ÅKM stafett fra Solbergveien på Skedsmo 14. juni. Medalje-vinnere ble:
Klasse |
Medalje |
Lag |
A (Herrer u/150 år) |
GULL |
Sweco Norge (Lasse Arnesen, Knut Aalde og Kyrre Gran) |
B (Herrer, 150 år +) |
GULL SØLV |
Nordea Bank Norge (K.E. Øen, J.T. Pettersen og E. Hoff) Software Innovation BIL (E. Åsmul, T. Halvorsen og Ø. Hagen) |
C (Damer, u/90 år) |
GULL |
Sweco Norge (Line Drange Ruud og Torun Hegg) |
D (Damer, 90 år +) |
Ingen deltagere – ingen medaljer |
Åpent KM individuelt
Klasse |
Navn |
Lag |
Tid |
Medalje |
D17-34 |
Maia Flood Kjeldsen |
NCC |
01:01:24 |
GULL |
|
Guro Kolberg |
Tyrving IL |
01:05:09 |
SØLV |
D35-44 |
Hilde Ståhlbrand |
Kjelsås |
01:39:35 |
GULL |
D45-49 |
Unni Stenhammer |
Privat |
01:02:06 |
GULL |
D50-54 |
Eva Reistad |
Alcatel-Lucent |
01:51:56 |
GULL |
D55-59 |
Aud Gran |
Tyrving IL |
00:50:13 |
GULL |
D60-64 |
Nora Ursin |
Bærum kommune |
00:55:11 |
GULL |
|
Marit Vågsnes |
OUS BIL |
01:03:21 |
SØLV |
D65-69 |
Kjersti Tho |
Stabæk IF |
00:56:32 |
GULL |
|
Anne Sjønnesen |
Nittedal |
01:17:43 |
SØLV |
D70-74 |
Anne Lise Øfsthus |
Asker SK |
01:07:15 |
GULL |
|
Anne-Britt Nilsen |
HIO |
01:14:56 |
SØLV |
D75-79 |
Ingen medaljer |
|
|
|
H17-34 |
Ingen medaljer |
|
|
|
H35-44 |
Magne Omestad |
Blom |
00:47:04 |
GULL |
|
Svein Nygård |
Norges Bank BIL |
00:48:43 |
SØLV |
H45-49 |
Jan Tore Henriksen |
Norges Bank BIL |
00:53:18 |
GULL |
|
Eivind Hoff |
Nordea Bank Norge |
00:58:12 |
SØLV |
|
Tore Fagervold |
Jernbaneverket BIL Oslo |
01:07:22 |
BRONSE |
H50-54 |
Terje Mathisen |
Statoil Oslo BIL |
00:51:12 |
GULL |
|
Bjørn Solbergseter |
BILPOST |
00:55:45 |
SØLV |
|
Bjørn Grinde |
Folkehelsa |
00:56:05 |
BRONSE |
H55-59 |
Jon Fredriksen |
FOBIL |
00:48:50 |
GULL |
|
Dag Haugland |
Oslo kommune BIL |
00:51:31 |
SØLV |
|
Bård Natvig |
UIO BIL |
00:58:03 |
BRONSE |
H60-64 |
Vidar Berteig |
EasyPetro |
00:44:19 |
GULL |
|
Leif Billingsø |
Tele BV |
00:53:00 |
SØLV |
|
Juul Sverre Stener |
OPIL |
00:55:03 |
BRONSE |
H65-69 |
Knut Stabell |
Statnett BIL |
00:33:27 |
GULL |
|
John Thomas Pettersen |
Nordea Bank Norge |
00:39:16 |
SØLV |
|
Knut Erik Østengen |
Thales BIL |
00:39:45 |
BRONSE |
H70-74 |
Sigfred Fagervik |
Thales BIL |
00:44:59 |
GULL |
|
Øystein Madsen |
GE Healthcare |
00:46:15 |
SØLV |
|
Sven Erik Rognes |
UIO |
00:46:58 |
BRONSE |
H75-79 |
Ole Sannes |
Lillomarka OG LIGNENDE |
00:53:27 |
GULL |
|
Tor Drage |
Aker Solutions |
00:54:23 |
SØLV |
|
Tor E. Henriksen |
Lillomarka OL |
00:57:02 |
BRONSE |
H80- |
Torstein Bjerke |
JIL Grorud |
00:59:24 |
GULL |
|
Helge Monsrud |
Raumar O-lag |
01:05:01 |
SØLV |
Rankingvinnere
Rankingvinnere sesongen 2011 ble:
Klasse |
Navn |
Lag |
D17-34 |
Signe Flood Kjeldsen |
UIO |
D35-44 |
Liv Paltiel |
Folkehelseinstituttet |
D45-49 |
Nina Elise Jørgensen |
Steria |
D50-54 |
Mari Birkeland |
Maris interiørhjelp |
D55-59 |
Aud Gran |
Tyrving IL |
D60-64 |
Nora Ursin |
Bærum kommune |
D65-69 |
Kjersti Tho |
Stabæk IF |
D70-74 |
Unni Drage |
Aker Solutions |
D75- |
Grethe Benjaminsen |
Privat |
H17-34 |
Per Martin Rørvik |
FBI |
H35-44 |
Magne Omestad |
Blom |
H45-49 |
Jan Tore Henriksen |
Norges Bank BIL |
H50-54 |
Terje Mathisen |
Statoil Oslo BIL |
H55-59 |
Bård Natvig |
UIO |
H60-64 |
Vidar Berteig |
EasyPetro |
H65-69 |
Knut Stabell |
Statnett BIL |
H70-74 |
Øystein Madsen |
GE Healthcare |
H75-79 |
Tor Drage |
Aker Solutions |
H80- |
Torstein Bjerke |
JIL Grorud |
Premiering
129 løpere får deltagerpremie i 2011 (antallet i fjor var 143). Kravet i år var 12 løp.
Vandrepremiene til løypevinnerne i ÅM gikk til:
Løype |
Navn |
Lag |
Lang |
Magne Omestad |
Blom |
Mellomlang |
Terje Mathisen |
Statoil Oslo BIL |
Kort
|
Maia Flood Kjeldsen Vidar Berteig |
NCC EasyPetro |
Ekstra kort
|
Aud Gran Knut Stabell |
Tyrving IL Statnett BIL |
Det finnes 4 ulike resultatkofferter som brukes ved gjennomføring av bedriftsløp. Dette skaper fortsatt problemer med dobbeltoppføringer av personer i rankingen, selv om det før sesongstart ble lagt ut en påmeldingsliste via www.obikorientering.no. Rankingfører har rettet opp rankingen for de personer som har sendt inn forespørsler om endringer. Løperne kan selv sende inn melding om korreksjon av navn og lagsnavn osv. via nettet / Brikkesys.
Bruk av bredbånd (tidligere mobiltelefon) for å laste opp resultater på nettet fra resultatkofferten fungerer bra.
I løpet av vinteren ble arrangørkofferten oppgradert med ny PC og forenklet tilknytning til Internett.
Etter noe kluss med startenhetene på det første løpet, ble samtlige start- og målenheter erstattet med nye. Måtte også bytte lader til skriveren i kofferten i løpet av sesongen. Det var 3 løp som ble berørt av utstyrsproblem, men det var kun det første løpet som ble annullert. Der fikk alle løpere 500 poeng.
Det har ikke blitt borte noen postenheter i løpet av sommeren, men det er tegn som tyder på at noen av postenhetene har svakt batteri. Dette varsles ved at enheten skriver ut 99 etter at den har skrevet inn postkoden i brikken.
Logistikken rundt utstyret har gått uten problem
År |
2002 |
2003 |
2004 |
2005 |
2006 |
2007 |
2008 |
2009 |
2010 |
2011 |
Poengløp starter |
4122 |
4268 |
4586 |
4006 |
4107 |
3954 |
4335 |
4160 |
4473 |
4130 |
Antall poengløp |
25 |
26 |
27 |
25 |
26 |
25 |
27 |
25 |
26 |
25 |
Gj.sn. starter pr løp |
164,9 |
164,2 |
169,9 |
160,2 |
158,0 |
158,2 |
160,5 |
166,4 |
172,0 |
165,2 |
Deltakerpremier |
154 |
139 |
156 |
130 |
120 |
136 |
131 |
138 |
143 |
129 |
For detaljer, se www.obikorientering.no/Stat_11.htm.
Det har i 2011 blitt arrangert 1 poengløp mindre enn i 2010. Antall deltakere pr. løp har i gjennomsnitt vært 165,2 og er en liten nedgang fra fjorårets topp. Alle løypelengder viser en liten nedgang. Et par løp med lang reisevei og dermed lavere deltakelse er nok hovedforklaringen på nedgangen.
O-utvalget vil arbeide videre med tiltak som kan bedre rekrutteringen. Det er spesielt gledelig at de yngste dameklassene viser en økning i deltakelsen og vi håper denne trenden vil fortsette. Send gjerne inn forslag til tiltak som kan medføre at flere ønsker å delta på våre bedriftsløp.
Arrangørene står fritt til om B- og C-løyper skal tilbys. Det er størst deltakelse i disse løypene i løpene som arrangeres av nordmarkskarusellen.
For å få med flere nybegynnere, og få flere av de til å fortsette med orientering, er det nødvendig med personlig oppfølging og oppmerksomhet. I 2010 og 2011 har det derfor vært en prøveordning med vervepremier både for verver (oppfølger) og vervet. Denne ordningen avvikles nå.
Noen kveldsorienteringsarrangører tilbyr o-troll-løyper. En idé for oss kan være å få til tilsvarende i samarbeid med den lokale o-klubben, som også kan være medarrangør for N-, B- og C-løypene.
O-utvalget er fornøyd med den geografiske spredningen av våre løp i 2011.Det bør også i 2012 være en målsetting å kunne tilby arrangementer i alle deler av Stor-Oslo på en koordinert måte, slik at det hver uke tilbys løp i noenlunde nærhet til alle deltakere, samtidig som de ivrigste får en tilfredsstillende spredning i tilbudet.
Våre arrangører ser ut til å ha blitt flinkere til å ta hensyn til kollektivtilbud ved planlegging av samlingsplass og fortelle om kollektivtilbud i innbydelsen.
OBIK o-utvalg har aktivt bidratt i kveldsorienteringssamarbeidet KOsAk med de andre arrangørgrupperingene i Oslo-området. I tråd med KOsAks anbefaling har de fleste av OBIKs arrangører tilbudt løyper på N-, C- og B-nivå.
Kveldsorienterings-samarbeidet har gitt et bedre samlet tilbud hvor vi har unngått flere arrangement på samme dag, og har gjort det lettere for deltakere å finne oløpene, takket være www.kveldsorientering.no.
OBIK o-utvalg har på oppdrag av kveldsorienteringssamarbeidet KOsAk vedlikeholdt forslag til maksimalpriser for kart, som også dekker kjøp av kartrettigheter (for egen print av kart/løyper). Tilbakemelding fra våre arrangører tyder på at stadig flere kartklubber velger å følge prisanbefalingene. Derimot er det fremdeles mangel på informasjon fra mange av kartklubbene for vekst, dyreliv og grunneierforhold (VDG). Arrangører plikter å ta hensyn til VDG, se Huskeliste for arrangører, Avtale om retningslinjer for o-idrettens forhold til naturmiljø og rettighetshavere. Dette gjøres best i samarbeid med kartklubben. En god kartklubb har oversikt over sårbare område på kartet, og kan bistå med grunneierkontakt (det beste er jo om bruk av samlingsplasser og øvrig bruk av kartområdet er avtalt med grunneiere på forhånd). Dette ønskes som tjenester kartklubben gir når den selger kart.
O-utvalget takker alle arrangører i 2011 for et godt tilbud! Vi vil gjerne ha dere med neste år, gjerne med flere løp gjennom sesongen, og ser også gjerne at flere bedrifter prøver seg, gjerne i samarbeid.
Totalt 13 arrangører har i år sluppet å betale løpsavgift fordi de har benyttet godkjente kart, jf. konkurransereglenes pkt 6.1.1.
En av de andre samarbeidspartene i KOsAk har øket startkontigent til 70kr. Det er viktig at arrangørene sitter igjen med et positivt resultat også på en ”regnværsdag”. I tillegg er det kostbart å ha ferdigtegnede kart. Vi foreslår derfor at økning av startkontingent diskuteres på oppmannsmøtet, se pkt 5 Forslag.
Det har gjennom de siste år vært en markant heving av kvaliteten på ett gjennomsnittlig OBIK løp.
Først og fremst så er det i mye større grad enn før blitt brukt ferdig trykte løyper, og for det meste med akseptabel print kvalitet. Det har også blitt færre tilfeller av mindre god løypelegging, uten noe særlig veivalgs-muligheter og med bruk av postdetaljer i områder hvor kart-kvaliteten er dårligere.
Flere arrangører bruker nå nye, godkjente kart, men dette fritar ikke arrangør fra å ta hensyn til ny hogst og andre endringer som har kommet etter at kartet er utgitt.
Totalt sett må vi se at som i tidligere år har kvaliteten variert fra meget bra til ikke fullt så bra. Variasjonen i kvalitet skyldes, som før, vesentlig disse faktorene:
Varierende kartkvalitet: Med så intensiv skogsdrift og generell bruk av terrenget som det er rundt Oslo, så er eldre kart nesten alltid dårlige kart. Vi har derfor lagt opp til at arrangører som benytter nyere godkjente kart kan få dekket inn noe av kostnaden til dette.
Varierende printkvalitet. Her anbefaler vi å følge retningslinjene i vår Huskeliste for arrangører. Ved avvik fra disse så vil det nesten alltid bli vesentlig dårligere resultat enn ved håndtegning av løyper på offset-trykket kart!
Varierende løypekvalitet. Arrangører som ikke selv har flere erfarne løypeleggere oppfordres sterkt til å benytte seg av vår Kontrollørpool, dette er det aller viktigste tiltaket for å få både bedre løyper spesielt og bedre arrangement generelt.
O-utvalget ønsker fortsatt at det skal være rom for å arrangere løp i forskjellige terrengtyper med varierende grad av løpbarhet og krav til orienteringsevner, og forskjellige løpstyper fra sprint i lettløpt terreng til langløp med mange veivalgsmuligheter. Hvis vi oppnår den ønskede økningen i det totale løpstilbudet, med spredning over hele Oslo-området, så vil det være mulig for deltagerne å velge selv hva og hvor de vil løpe.
O-utvalget ønsker på nytt forslag til og diskusjon på oppmannsmøtet om tiltak som bedrer kvaliteten på løpene. Vi anbefaler at forslag til tiltak utformes slik at arrangørene våre opplever de som hjelp.
O-utvalget ønsker at flest mulige klubber ønsker å arrangere løp, gjerne flere løp i løpet av året, og ønsker derfor ikke å stille for mange absolutte krav til arrangørene. Samtidig ønsker vi en utvikling mot bedre arrangementer, og vi ønsker derfor å gi råd og oppfordringer.
O-utvalget ønsker i 2012 å videreføre ordningen der de beste arrangørene få de beste datoene etter følgende fremgangsmåte:
Arrangører bes melde med hvilke dager de kan tenke seg å arrangere (i prioritert rekkefølge).
Dersom flere arrangører ønsker samme dag, vil det være den arrangøren som tilbyr det beste opplegget som får denne dagen.
O-utvalget offentliggjør hvilke kriterier som styrer førstevalg av arrangør. Forslag i vedlegg 3.
Arrangørene står fritt til å besvare kriteriene.
Dersom det viser seg å bli tilstrekkelig antall arrangører, vil o-utvalget informere om de samme kriteriene overfor våre samarbeidspartnere (ABIK, Nordmarks-karusellen og AB-karusellen, Foll-o-karusellen, Nittedalscupen) og potensielle samarbeidspartnere (NordØstkarusellen, Veritas/OSI/Geoform), for å kunne gi et best mulig tilbud til våre deltakere. Et alternativ kan være at det i uker hvor det ikke er 2 foreslåtte løp som når opp kvalitetsmessig og/eller er langt unna blir satt opp et ekstra poengløp på mandag eller onsdag, gjerne på motsatt side av byen slik at deltakerne våre i hvert fall får 2 løp den uken som holder mål eller ikke er for langt unna. Dersom det på denne måten blir flere uker hvor det arrangeres 3 poengløp, vil det være naturlig å holde antall løp som kreves for å få deltakerpremie noe lavere enn halvparten av antall poengløp.
O-utvalget ser gjerne at prinsippene rundt oppsett av terminliste diskuteres på oppmannsmøtet.
Med bakgrunn i innkomne forslag og årsberetningen foreslår o-utvalget følgende saker til behandling:
Forslag fra Lars Karelius Noer
Det er litt forskjell på om arrangørerene velger å kompensere tungt terreng med noe kortere løypelengder. Et godt eksempel på det var det siste løpet jeg deltok i, på tirsdag, på Ammerud. Veldig morsom og krevende løype i tungt terreng, men med redusert lengde ga det likevel greie slutt-tider. Det samme gjorde arrangøren på Sollihøgda. Tungt og krevende, men kortere.
På Tryvann kompenserte de ikke for dette. Det var også tungt terreng, også der morsomt og krevende o-teknisk, men den løypa synes jeg med fordel kunne vært redusert i lengde.
For min del kunne jeg tenkt at det lages løyper som har mål om vinnertid på langløypa på 40-45 minutter.
Dette er ikke så viktig for meg, men jeg ser at terskelen for de som ikke har løpe altfor mye og som gjerne vil prøve seg i A-løypa i sin aldersgruppe får en tøff start hvis de tilfeldigvis skal prøve seg den gangen løypene er på det tyngste og lengste.
Forslag: Langløypa har målsetning om vinnertid 40-45 minutter
O-utvalgets innstilling: Forslaget støttes ikke
O-utvalgets begrunnelse:
Utvalget er enig i at terreng skal hensyntas ved fastsettelse av løypelengder for alle løyper (EK, K, M, L). Dette er allerede fastsatt under konkurransereglenes pkt.6.3 ”Alle angitte løypelengder er veiledende og må tilpasses terrengtype.”. Vår efaringer er at arrangører gjør dette, men vi er enig at ved løpet fra Tryvann var dette ikke tilfelle. Men, en ny regel som er vanskelig å håndheve vil etter vår oppfatning ikke bedre situasjonen. At saken nå er tatt opp på oppmannsmøte vil forhåpentligvis gi større effekt.
Dette forslaget er egentlig fra oppmannsmøte 2010, og etter erfaringene i 2011 ønsker o-utvalget å imøtekomme forslagstiller.
Opprinnelig forslag fra Sunniva Grimstad Nilsen
(Del av rapport fra Kolls løp) Jeg husker at jeg stusset over dette, da D17-34 stort sett pleier å løpe kort løype, men tenkte at det bare er fint, da jeg faktisk syns det er på nippet til å være diskriminerende å la Kort A være lengste alternativ for dameklassene (bare tull at jenter i sin beste og sprekeste alder skal være avspist med samme løypelengde som herrer 55+!), og tenkte at noen endelig hadde tatt litt til fornuft.
Forslag: D17-34 løper Mellomlang løype
O-utvalgets innstilling: O-utvalget ønsker å tilby en ny klasse Damer Mellomlang løype.
O-utvalgets begrunnelse:
Det er lagt ned et arbeid for at flest mulig vanlige kveldsorienteringsløp skal ha like løypenavn og løypelengder. Dette letter arbeidet for arrangørene våre. Nordmarkskarusellen tilbyr mellomlang løype for aktive løpere. O-utvalget har kommet til at et slikt tilbud ikke bør begrenses til aktive løpere, og heller ikke til bare aldersklassen 17-34, men at dette blir en ny klasse for alle Damer som har lyst å løpe lengre, uansett årsklasse. Vi vil oppfordre Nordmarkskarusellen og de andre samarbeidspartnerne til å gjøre det samme.
Forslag fra O-utvalget
Forslag: RouteGadget tilbys for de arrangører som ønsker det i sesongen 2012.
O-utvalgets begrunnelse:
RouteGadget er en åpen webløsning for deling av veivalg, se http://www.routegadget.net/. Løsningen planlegges tilgjenegelig fra resultatsiden for de arrangører som åpner for løsningen ved å gjøre kart og løyper tilgjengelig fra web. Løsningen demonstreres på oppmannsmøtet.
Forslag fra O-utvalget
Forslag: O-utvalget foreslår at avgift til premiefondet økes til kr 12,-, og at øvrige avgifter samles i løpsavgift som inkluderer alle infrastruklturkostnader (EKT, resultatservice, materiellinvesteringer og øvrige investeringer), som settes til kr 8,-
O-utvalgets begrunnelse:
Innbetaling til premier har de senere år ikke holdt tritt med utgifter til premier. O-utvalget ser også behov for å forbedre vår infrastruktur som for eksempel arrangørkoffert, og ønsker å ha økonomi til dette.
Forslag fra O-utvalget
Forslag: O-utvalget er positiv til en økning av startkontingent i poengløp til 70 kr for deltakere fra og med 17 år. De arrangører som velger å ikke tilby ferdigtegnede kart, bør begrense startkontingenten til 60 kr.
O-utvalgets begrunnelse:
En av de andre samarbeidspartene i KOsAk har øket startkontigent til 70kr. Det er viktig at arrangørene sitter igjen med et positivt resultat også på en ”regnværsdag”. I tillegg er det kostbart å ha ferdigtegnede kart.
Vedlegg 3: Gode løpsarrangementer
Arrangementet skal følge OBIKs krav, se http://www.obikorientering.no/ Krav til avvikling av løp.
Se http://www.obikorientering.no/ Huskeliste for arrangører. Den skal inneholde
Datoer (i prioritert rekkefølge)
Planlagt samlingsplass med GPS-koordinater
Løpsleder
Løypelegger
Samlingsplass adkomst. Tilstrekkelig parkeringsplass i nærheten og adkomst med offentlig kommunikasjon vurderes positivt.
Kontrollør
Dersom løpsleder, løypelegger eller kontrollører ukjent, kan det være fordel med 1 referanse
Løypetilbud. Fullt løypetilbud også med B- og C-nivå vurderes positivt.
Kartnavn og utgave. AOOK godkjent kart fra og med 2007 vurderes positivt.
Trykk/print. Offsettrykk eller print hos NOF autorisert printsted vurderes positivt. Print og papirtype som ved tidligere arrangement har vært bra vurderes positivt. Angi i så fall dette.