EKT-PROSEDYRER

 

 

Sist ajourholdt: 3.5.2002

 

 

Nedenfor er bearbeidde prosedyrer for bruk av EKT i bedriftsløp i orientering som arrangeres i regi av Oslo Bedriftsidrettskrets (OBIK). EKT-prosedyrene ble først utarbeidet etter møte med arrangører gjennomført 27. mars 2001 og direkte innspill fra lag og løpere. Prosedyrene er senere blitt videreutviklet og oppdatert.

 

 

1.      Forberedelse til løp

Arrangør må sørge for:

§         Avtale overføring av EKT-utstyret fra forrige arrangør, eventuelt kontaktperson i O-utvalget. Vanligvis vil utstyret ”vandre” fra arrangør til arrangør i sesongen. Overflyttinger meldes pr e-post til kontaktperson i O-utvalget – Svein Nygård (svein.nygard@norges-bank.no). Ved slutten av vårsesongen og høstsesongen, innleveres utstyret til kontaktperson i O-utvalget

§         Utkjøring av resultater fra MTR2-enhetene foretas av arrangør eller kontaktperson i O-utvalget. Arrangøren må gi kontaktpersonen i O-utvalget beskjed dersom de ønsker assistanse for å produsere resultatlister.

§         Opplading av begge MTR2-enhetene. Oppladning natten før løpet anbefales.

§         Start/resultatlister for klassevis egenregistrering på samlingsplass. Listene er sortert på klasse og etternavn og inneholder navn, lag, og brikkenummer samt kolonner for starttid og anvendt tid. Klasse genereres automatisk ut fra fødselsår eller legges inn manuelt for de som har spesifikke ønsker (lenger løype enn det klassen skulle tilsi, begynnerklasse eller åpen klasse). Listene fås fra resultatansvarlig i O-utvalget – Svein Nygård (svein.nygard@norges-bank.no). 

 

 

2.      Påmelding på løp

Påmelding foretas på samlingsplass.

 

2.1 Hos arrangør får løperne:

§         Kjøpt kart og utlevert PM med postbeskrivelser. Startkontingenten er kr 50,- i alle klasser.

§         Leid brikke for løpere som ikke har egen brikke. Leieprisen er på kr 25,-. Ved leie noteres navn og lag på leier. Leiebrikker skal innleveres etter løpet, eventuelt ved målgang.

§         Gule back-up lapper benyttes ikke i bedriftsløpene. 

 

 

 

2.2 Starttid velges av løperne:

§         Startid hentes / velges fra listen som er merket starttider oppslått på tavle eller lignende på samlingsplass. Listen viser alle starttider for hver løype og er vist i vedlegg 1.

§         Valg foretas ved å krysse av for en starttid som er ledig i riktig løype. Ved valg av starttid må løperen ta hensyn til gangtid til start og 5 minutter for inntegning av poster.

 

2.3 Egenregistrering av start:

På samlingsplass er det hengt opp start/resultatlister pr klasse basert på forhåndsregistrerte data om løperne. Klasselistene er sortert alfabetisk på etternavn. Eksempel på start/resultatliste er vist i vedlegg 2.

 

§         Stemmer klasse og brikkenummer, føres starttiden opp i kolonnen for start.

§         Løpere som har en annen brikke enn sin vanlige, noterer dette på start/resultatlisten, eventuelt stryker den vanlige oppføringen og fører alle data opp på ledige plasser nederst på listen.

§         Løpere som vil løpe i en annen klasse enn sin vanlige, fører seg opp på ledig plass på riktig klasseliste.

§         Løpere som ikke er registrert på forhånd, fører seg opp med nødvendige data på ledig plass på riktig klasseliste.

 

Oppføring av starttid er en melding til arrangøren om at løperen er ute i skogen.

 

 

3.      Start

Startprosedyren er tilnærmet som før:

§         Oppropstid er 5 minutter før starttid. Løperne kommer inn og begynner å tegne sine kart.

§         Ca 5 sekunder før starttiden må løperen plassere sin brikke i startenheten. Startenheten har en lysdiode som blinker for å bekrefte at brikken er ”nullet ut” og klar til start.

§         Når brikken løftes fra startenheten, begynner klokken i brikken å løpe.

§         Det skal være 1 startenhet pr løype. Alle startenhetene er like og løperne kan derfor fritt velge den startenheten som er ledig.

§         Hvis en løper starter litt for tidlig eller for sent, spiller dette ingen rolle. Tiden blir tatt fra starttidspunktet til målkvittering.

§         Arrangøren anbefales å lage sluser til start for hver klasse.   

 

 

4.      På postene

§         Postene er merket som før med flagg og kode (står på postenheten). Dersom postene også er merket med egen nummerlapp skal denne stemme med postenhetens kode/nummer.

§         Postenhetene henger i snor. Brikken legges i postenheten. Brikken lagrer tid og kode.

 

 

5.      Mål og resultat

§         På mållinjen skal det være to målposter på stativ (begge med kode 100). Tiden blir tatt når brikken plasseres i en av disse. 

§         Etter målplassering blir brikken avlest i to MTR2 avlesningsenheter.

§         På den første samles alle tidene inn fortløpende slik at dette er en komplett oversikt over alle som har gått i mål.

§         På den andre får løperne strekktidene sine på en utskrift (papirprint). Denne MTR2-enheten fungerer også som en back-up dersom den MTR2-enheten av en eller annen grunn ikke skulle fungere.

§         Det er derfor viktig at alle løperne leser av sin brikke i begge MTR2-enhetene.

§         Løperne tar med seg sin egen utskrift til resultat-tavlen og skriver selv opp sin egen slutt-tid på sin klasseliste. Dette er da en uoffisiell resultatliste som er tilgjengelig på løpet.

§         Etter løpet blir begge MTR2-enhetene avlest på PC. Den ene avlesningen vil som nevnt tidligere tjene som back-up dersom hovedavlesningen feiler.

§         Ved resultatkjøringen vil løpere som har tatt poster i feil rekkefølge eller ikke tatt alle poster, bli disket.

§         Bearbeidede resultater sendes resultatansvarlig i O-utvalget innen 2 dager fra arrangører som selv leser av sine resultater. Resultatlister på papir anbefales lagt ut på senere løp.

§         O-utvalget vil være behjelpelig med avlesning av resultater for arrangører som ikke har denne kompetansen, og legge resultatlistene ut på hjemmesiden for O-utvalget. Listen vil også bli sendt arrangør på e-post for produksjon av resultatlister på papir som kan legges ut på senere løp.

§         Eventuelle leiebrikker må leveres av løperne ved mål. Arrangører bør etablere en ordning for å sikre at brikker som leies ut leveres tilbake (f eks ha en liste med navn og klubb og hvilken brikke vedkommende har leid).

 

 

6.      Feilhåndteringsrutiner

 

6.1 Feil på løpet:

Hvis en eller begge MTR2-enhetene slutter å virke (f eks på grunn av dårlig lading eller annen funksjonsfeil), vil det ikke være mulig å gå over til manuell tidtaking. Årsaken til dette er at vi ikke har kontroll på når den enkelte løper eksakt starter. Riktige resultater kan da ikke produseres og samtlige deltagere vil da få 50 poeng for deltakelse.  

 

6.2 Brikkefeil

Brikke som ikke er ”nullet ut”. Dette er lite sannsynlig med dette opplegget da løfting av brikken er startsignalet. Det kan imidlertid skje dersom en løper glemmer å nullstille brikken på start eller hvis løperen ikke sjekker at brikken virker før start (lys-dioden blinker). I så fall vil brikken enten starte på første post, eller ikke ta imot signaler fra postenhetene i det hele tatt. I begge tilfeller betyr dette at slutt-tiden ikke kan bestemmes sikkert. Dette vil medføre disk.

 

 

7.      Etterarbeid

§         Avlesing av MTR2-enheter og produksjon av resultatlister. Arrangører kan få bistand til dette av utpekte medlemmer i O-utvalget. Dette bør avtales før løpet.

§         Resultatlister skal sendes til resultatansvarlig i O-utvalget – Svein Nygård (e-post svein.nygard@norges-bank.no). Ved utleie av brikker skal resultatansvarlig også ha melding om hvor mange brikker som er leid ut. Se EKT-prosedyrene for nærmere informasjon om hvilke filer som skal sendes til resultatansvarlig.

§         Hente inn postenheter og melde fra til kontaktperson for materiell i O-utvalget om levering videre.

§         Utlegging av resultatlister (på papir) på senere løp innen en uke etter at løpet ble arrangert.

§         Løpsrapport og oppgjør i samsvar med gjeldende regler (som tidligere). Oppgjør for leiebrikker settes opp på samme rapport.

 

 

VEDLEGG 1

 

Liste over starttider

 

Beregn gangtid til start + 5 minutter til inntegningstid.

 



Starttid klokketid



Starttid 16:30 som 00


Lang løype (HA, H1-4, H5-6, ÅL)


Mellomlang løype (H7, H8, ÅM)


Kort løype (H9, H10, ÅK)

Kort løype (D1-4, D5-6, D7-8, ÅK)

Ekstra kort løype (H11, H12, H13, D9-10, D11-12, ÅE)




Nybegynner

16:30

00

X

 

 

 

 

 

16:31

01

 

X

X

X

X

 

16:32

02

X

 

 

 

 

 

16:33

03

 

X

 

 

 

 

16:34

04

 

 

 

X

 

 

16:35

05

 

 

 

 

X

 

16:36

06

 

 

X

 

 

X

16:37

07

 

 

 

 

 

 

16:38

08

 

 

 

 

 

 

16:39

09

 

 

 

 

 

 

16:40

10

 

 

 

 

 

 

osv

 

 

 

 

 

 

 

til

 

 

 

 

 

 

 

18:29

119

 

 

 

 

 

 

18:30

120

 

 

 

 

 

 

 

 

VEDLEGG 2

 

Start-/resultatliste

 

 KLASSE: H5-6 Herre 35-44 år

Brikkenr

Navn:

Lag:

Starttid

Anvendt tid

79231

SVEIN

ANDERSEN

NORCONSULT

 

 

23147

HASSE

BERGSTRØM

SKI VG SKOLE

16:52

57:34

23618

ROGER

BIRKELAND

TELENOR BIL

 

 

 

TOM A

BLIX

FFI

 

 

78693

RICHARD

BLOM

FBI

 

 

 

LARS

ELIASSON

NORCONSULT

 

 

80661

TORE

FAGERVOLD

BRØBIL

 

 

77361

PETTER

FURE

LUFTFARTSVERKET

18:22

45:04

76039

FINN

GANGE

JAGUAR BIL

 

 

22303

ROY

GJERDING

INFO CARE HSH

 

 

80776

BJØRN

GLEMMESTAD

TELENOR BIL

 

 

79726

GEIR

HANESAND

ALCATEL

 

 

30833

PÅL W

HANSSEN

NORAUDIT BIL

 

 

 

ESPEN

HOLM

KVÆRNER

 

 

80829

PETTER

HOPP

VET BIL

 

 

 

NILS

IHLEN

HOLTE PROSJEKT

 

 

 

TERJE

MARTINSEN

ANØ

 

 

83266

TROND

MELEN

FBI

 

 

31041

ROGER

MOESTUE

PROTECTOR

 

 

71668

STEINAR

MYRABØ

FLYTOGET BIL

 

 

64746

SVEIN

NYGÅRD

NORGES BANK

17:38

62:04