Leder: Svein Nygård Norges Bank (Terminliste, resultat/ranking, økonomi)
Medlem: Eva Nilsen Skiforeningen (Premiering)
Terje Mathisen Evry (web, inklusiv Routegadget)
Knut Erik Østengen Thales (Materiell inkl tidtakingssystem)
(Hovedoppgaver til utvalgsmedlemmene i parentes.)
De siste årene har O-utvalget kun bestått av fire medlemmer mot tidligere fem. Siden det enkelte medlem har ansvar for spesifikke arbeidsoppgaver, fungerer dette inntil videre OK.
Denne komiteen ble nedlagt i 2013, jf. vedtak på oppmannsmøte i november 2012. Det er O-utvalget som nå utpeker kandidater som bør tildeles hedersmerker mv. for sin innsats for bedriftsorienteringen.
Det er ikke blitt valgt noe innstillingsutvalg på oppmannsmøtene etter 2010.
Det har blitt arrangert 27 poengløp i 2014-sesongen. Alle løpene har vært individuelle bedriftsløp. KM stafett ble vedtatt sløyfet på oppmannsmøte i 2012. Som vanlig var det i 2014 også bedriftsklasser i Oslo City Cup (totalt 5 løp) i april/mai og Veritas arrangerte 5 sommerløp. Av de 27 poengløpene inngikk 7 løp i Nordmarkskarusellen (inklusiv ekstraløp) og 5 i AB-karusellen. Fossum har i tillegg til et AB-løp arrangert 2 bedriftsløp, 2 løp er blitt arrangert av lag fra Romerike mens 11 løp ble arrangert av OBIKs egne arrangører.
Arbeidet med å fylle opp terminlisten i 2014 løste seg til slutt selv om det er meget få bedriftslag som ønsker å arrangere orienteringsløp. I 2014 har Thales arrangert 3 løp (ett av disse løpene i sammen med Nittedal O-lag), Evry Oslo (dvs. Terje Mathisen) 2 løp, Norges Bank 2 løp og Aker Solutions, Folkehelseinstituttet, GE Healthcare og Telenor 1 løp hver. For at bedriftsorienteringen skal kunne fortsette med like mange løp pr sesong, er vi helt avhengig av at flere bedriftslag er interessert i å arrangere poengløp.
Det ble ikke avholdt nybegynnerkurs i kart og kompass før årets sesong. O-utvalget har ikke mottatt signaler på at det er etterspørsel etter kurs for nybegynnere, men vil vurdere muligheten for å gjennomføre kurs før 2015-sesongen kjøres i gang.
Åpent KM individuelt 2014
Det individuelle mesterskapet ble i år arrangert av Thales fra Varingskollen tirsdag 26. august. Det utdeles medaljer i hver aldersklasse:
Gullmedalje utdeles i alle klasser med deltagelse
Sølvmedalje utdeleles når det er minst 4 startende i klassen
Bronsemedalje utdeles når det er minst 7 startende i klassen
For å få medalje i åpent mesterskap individuelt må løperne i tillegg:
Tilfredsstille kravene for å løpe i bedriftsklassene
Ha deltatt i minst 5 poengløp på OBIKs terminliste tidligere i sesongen.
Medaljevinnere ble:
Klasse |
Navn |
Lag |
Tid |
Medalje |
D17-34 |
Ingen medaljer |
|||
D35-44 |
Kari Bjaaland |
Oslo kommune BIL |
01:08:26 |
GULL |
D45-49 |
Ingen medaljer |
|||
D50-54 |
Nina Elise Jørgensen Mari Birkeland |
Promis BIL Maris interiørhjelp |
00:55:29 01:19:49 |
GULL SØLV |
D55-59 |
Ingen medaljer |
|||
D60-64 |
Inger Finstad |
PRIVAT |
00:56:12 |
GULL |
D65-69 |
Nora Ursin Kjersti Tho |
Bærum kommune Stabæk IF |
00:49:17 00:54:41 |
GULL SØLV |
D70-74 |
Unni Drage Anne Lise Øfsthus |
Aker Solutions Asker SK |
00:49:27 01:07:10 |
GULL SØLV |
D75-79 |
Ingen medaljer |
|
|
|
H17-34 |
Ingen medaljer |
|||
H35-44 |
Lars Karelius Noer Christian Vogelsang |
NRK NIVA |
01:04:19 01:06:51 |
GULL SØLV |
H45-49 |
Ingen medaljer |
|||
H50-54 |
Bjørn Solbergseter |
BILPOST |
00:58:57 |
GULL |
H55-59 |
Terje Mathisen |
Evry Oslo |
00:35:19 |
GULL |
|
Ove Martinsen |
Leithe & Christiansen |
00:39:14 |
SØLV |
H60-64 |
Hasse Bergstrøm |
Ski VG Skole |
00:48:20 |
GULL |
|
Jon Fredriksen |
FOBIL |
00:49:36 |
SØLV |
H65-69 |
Jon Færden |
Kolbotn & Skimt OL |
00:34:51 |
GULL |
|
John Thomas Pettersen |
Nordea |
00:35:37 |
SØLV |
H70-74 |
Knut Erik Østengen |
Thales BIL |
00:36:39 |
GULL |
|
Helge Bjaaland |
Elle BIL |
00:36:58 |
SØLV |
|
Øystein Madsen |
GE Healthcare |
00:41:08 |
BRONSE |
H75-79 |
Bjørn Egner |
Oslo Arkitektene |
00:39:14 |
GULL |
|
Annar Brustad |
FOBIL |
00:46:48 |
SØLV |
|
Tor Drage |
Aker Solutions |
00:47:20 |
BRONSE |
H80- |
Kjell Hauen Eriksen Ole Sannes |
Norges Bank Lillomarka OL |
00:45:41 00:48:25 |
GULL SØLV |
Rankingvinnere
Rankingvinnere for sesongen 2014 ble:
Klasse |
Navn |
Lag |
D17-34 |
Maia Flood Kjeldsen |
NCC |
D35-44 |
Kari Bjaaland |
Oslo Kommune |
D45-49 |
Signe Astrup Arnesen |
Heming Orientering |
D50-54 |
Nina Elise Jørgensen |
Promis BIL |
D55-59 |
Eva Reistad |
Alcatel-Lucent |
D60-64 |
Aud Gran |
Tyrving |
D65-69 |
Kjersti Tho |
Stabæk IF |
D70-74 |
Unni Drage |
Aker Solutions |
D75- |
Marit Økern Jensen |
Bærum Skiklubb |
H17-34 |
Claus Martinsen |
Heming Orientering |
H35-44 |
Svein Nygård |
Norges Bank BIL |
H45-49 |
Jan Tore Henriksen |
Norges Bank BIL |
H50-54 |
Bjørn Solbergseter |
BILPOST |
H55-59 |
Ove Martinsen |
Leithe & Christiansen |
H60-64 |
Are Eriksen |
OSI |
H65-69 |
Juul Sverre Stener |
OPIL |
H70-74 |
Einar Hem |
Lillomarka |
H75-79 |
Bjørn Egner |
Oslo Arkitektene |
H80- |
Kjell Hauen Eriksen |
Norges Bank BIL |
Premiering - rankingglass
97 løpere får deltagerpremie i 2014 (antallet i fjor var 104). Kravet i år var 13 løp. O-utvalget har de to siste årene bestilt glass uten årstall.
Vandrepremiene
På oppmannsmøtet i 2012 ble det bestemt at vandrepremien utgår etter hvert som de vinnes til odel og eie (vinnes 3 ganger av samme person). Dette gjelder p.t. lang klasse for herrer (Christian Vogelsang i 2013) og ekstra kort løype for damer (Kjersti Tho i 2012).
Vandrepremiene til løypevinnerne i ÅM gikk til:
Løype |
Navn |
Lag |
Mellomlang |
Bjørn Solbergseter |
BILPOST |
Kort
|
Nina Elise Jørgensen Terje Mathisen |
Promis BIL Evry Oslo BIL |
Ekstra kort |
Jon Færden |
Kolbotn & Skimt OL |
Det finnes 4 ulike resultatkofferter som brukes ved gjennomføring av bedriftsløp. Dette skaper fortsatt problemer med dobbeltoppføringer av personer i rankingen, siden navn og lagsnavn ikke skrives likt. Rankingfører har rettet opp rankingen for de personer som har sendt inn forespørsler om endringer. Løperne kan selv sende inn melding om korreksjon av navn og lagsnavn osv. via nettet / Brikkesys.
Bruk av bredbånd (tidligere mobiltelefon) for å laste opp resultater på nettet fra resultatkofferten fungerer bra. Resultatene er som oftest publisert rett etter at siste løper er kommet i mål. Arrangøren har også mulighet til å publisere foreløpige resultater under løpet.
Terje Mathisen som er ansvarlig for hjemmesiden til O-utvalget har også i år lagt ut kartene fra de fleste rankingløp i RouteGadget. Dermed kan de som har deltatt på løpene tegne inn hvor de mener de har løpt eller legge inn sin GPS-tracking. I tillegg kan løpere som av en eller annen grunn ikke kunne delta på løpet gå inn og se på løypene i de enkelte klassene. Fortsatt er det svært få som tegner inn sine veivalg.
Det har så langt materialansvarlig vet, ikke vært noe problem med koffert eller postenheter i år. Før sesongen startet ble 16 postenheter byttet ut. Samtidig ble det kjøpt inn 10 brikker for utleie og 20 postskjermer. I høst er ytterligere 3 postenheter kjøpt inn.
Alt utstyret er kjøpt inn for de pengene (kr 20 000,-) som O-utvalget fikk som gave fra orienteringsgruppa til Thales BIL på oppmannsmøtet i 2013.
Vi har fortsatt noen gamle postenheter som må byttes ut i de nærmeste år. Antall postenheter pr. sett er i dag 40. I forbindelse med utfasing av defekte postenheter, legger vi opp til å redusere antall postenheter pr sett til 35.
Logistikken rundt utstyret/materiellet til O-utvalget har ellers gått uten problem.
År |
2005 |
2006 |
2007 |
2008 |
2009 |
2010 |
2011 |
2012 |
2013 |
2014 |
Poengløp starter |
4006 |
4107 |
3954 |
4335 |
4160 |
4473 |
4130 |
4125 |
4130 |
3744 |
Antall poengløp |
25 |
26 |
25 |
27 |
25 |
26 |
25 |
25 |
27 |
27 |
Gj.sn. starter pr løp |
160,2 |
158,0 |
158,2 |
160,5 |
166,4 |
172,0 |
165,2 |
165 |
153 |
139 |
Deltakerpremier |
130 |
120 |
136 |
131 |
138 |
143 |
129 |
126 |
104 |
97 |
Det har i 2014 blitt arrangert samme antall poengløp som i 2013. Antall deltakere pr. løp har i gjennomsnitt vært 139, en markert nedgang fra 2013. Trenden med at vi sliter med å rekruttere nye løpere i de yngste klassene har fortsatt i 2014. I tillegg ser det ut til å være mindre deltakelse både i Nordmarkskarusellen og AB-karusellen.
O-utvalget tar gjerne mot forslag som kan bedre rekrutteringen og som kan bidra til at flere ønsker å delta på våre bedriftsløp. Bjørn Solbergseter har sendt en e-post om bedriftsløp i Hedmark – i det fylket er bedriftsorienteringen svært populær og antall deltakere er økende. Bjørn mener derfor at O-utvalget bør se nærmere på hvordan man arrangerer O-løp i Hamar-regionen; klasser, alder, lengde, annonsering osv.
Aktuelle spørsmål med hensyn på rekruttering / deltagelse kan være:
Markedsføres løpene godt nok i dag?
Arrangeres det for mange løp pr. sesong?
Bør det gjøres endringer i klasseinndeling, løypelengder mv?
O-utvalget er fornøyd med den geografiske spredningen på bedriftsløpene i 2014. Det kunne imidlertid med fordel vært flere løp på østsiden av byen. Fordelingen på årets løp er som følger:
Oslo Vest (inklusiv Bygdøy): 12 løp
Oslo Øst: 3 løp
Oslo Nord: 12 løp
Avstand fra Oslo sentrum til samlingsplass har helt klart betydning for deltakelsen. Lang reisevei gir automatisk færre deltakere på løpet.
Arrangørene er stort sett flinke til å ta hensyn til kollektivtilbud ved planlegging av samlingsplass og fortelle om kollektivtilbud i innbydelsen.
O-utvalget ønsker å takke alle arrangører i 2014 for et godt tilbud! Vi vil gjerne ha dere med neste år, og ser gjerne at flere bedrifter prøver seg, gjerne i samarbeid. 2-3 personer er tilstrekkelig for å arrangere et bedriftsløp.
Fra og med 2013-sesongen startet vi å bestille rankingglass uten årstall. Dermed kan glass som ikke blir hentet, gjenbrukes. Det har i løpet av sesongen kommet et par tilbakemeldinger om at glassene fortsatt bør ha årstall, men O-utvalget har ikke mottatt skriftlig forslag om dette. Glassene for 2014 har derfor heller ikke årstall.
Startkontingenten i ordinære bedriftsløp økte til 70 kr i 2012. Norges Orienteringsforbund innførte våren 2012 en avgift på nærløp og det medførte at Nordmarkskarusellen og AB-karusellen økte startkontingenten til 90 kr i 2013 og videre til 100 kr i 2014.
O-utvalget foreslår at startkontingenten på 70 kr for ordinære bedriftsløp videreføres i 2014.
Vi har i flere år benyttet ferdige trykte løyper, noe vi tror løperne setter stor pris på.
Fra og med 2014-sesongen ble det videre bestemt at arrangørene skal bruke kartmålestokk på 1:7500 på de to korteste løypene (kort og ekstra kort) og nybegynnerløypa. Denne målestokken bør også brukes på de to lengste løypene (mellom og lang) hvis dette er praktisk mulig. Dette tiltaket har også blitt tatt godt i mot av løperne.
Også i 2014-sesongen har kvaliteten på løpene etter O-utvalgets oppfatning variert fra meget bra til ikke fullt så bra. Variasjonen i kvalitet skyldes, som før, vesentlig disse faktorene:
Varierende print kvalitet. Øystein Madsen har de to siste årene sendt inn sin vurdering av print kvaliteten. I 2013 var hans vurderinger 40 % perfekt, 35 % rødt løypetrykk og 25 % med diverse kommentarer. For 2014 har han gitt følgende vurdering: 55 % perfekt, 25 % rødt løypetrykk og 20 % med diverse kommentarer.
Varierende kartkvalitet. Arrangør bør som hovedregel bruke det nyeste tilgjengelige kartet. I tillegg vil vi understreke at alle arrangører bør bruke tykke plastlommer som er produsert til kartformål.
Varierende løypekvalitet.
For å forenkle løpsarrangementet har Per Eric Ståhlbrand foreslått at man dropper å servere løperdrikke på løpene. O-utvalget legger ikke opp til å foreslå endringer i dette for 2015-sesongen, men tar gjerne imot innspill fra oppmannsmøtet på dette punktet. Det er vel allerede slik at noen arrangører ikke tilbyr løperdrikke.
Med bakgrunn i innkomne forslag og årsberetningen foreslår o-utvalget følgende saker til behandling:
Forslag fra O-utvalget
Forslag: Startkontingenten i 2014 for OBIK arrangører opprettholdes på samme nivå som i 2013, dvs. 70 kr. Lag som arrangerer poengløp betaler kr 9,- i løpsavgift og kr 13,- i avgift til premiefondet.
O-utvalgets begrunnelse:
Startkontingenten ble økt til 70 kr i 2012 og o-utvalget foreslår at den holdes uendret også i 2014. Arrangører betaler totalt kr 22,- pr løper for å dekke utvalgets utgifter til premier og vedlikehold / oppgradering av utstyr. Med disse økonomiske forutsetningene bør det være mulig for arrangørene å sitte igjen med et lite overskudd.