NM ultralang (2018-08-19)
Tid: 159:59
Genomsnittlig puls: 166
Maxpuls: 190
Gledet meg til NM ultra og var brukbart forberedt. Spist og drukket godt i forkant, og hadde en plan om å finne gode trasèer og bruke litt tid på å vurdere veivalgene. Skulle også løpe kontrollert fysisk i starten for å stå distansen. Trent relativt mye siste tiden så ikke allverdens overskudd, men grei grunnform.

S-1: Litt overrasket over enkelt førstestrekk, som jeg bare fant et alternativ til. Husker heldigvis å starte klokka. Legger på kompasset og har kontroll med kurvene inn i posten.

1-2: Fin retning mot lysløypa. Deretter bra retning fra veien og følger bekken opp til svingen og så retning videre. Prøver å passe på å ikke bli for sløv, lett å bli det når det var såpass grei orientering. Ser en del på neste strekk, men finner ingen gode alternativer. Bestemmer meg for en høyrevariant.

2-3: Treffer bra på svingen på veien og greit å løpe slepet videre tror jeg. Ligger kanskje litt høyt i lia videre, og må knote en del før jeg kommer meg inn i myrsiget. Blir litt sjokka når Håkon dukker opp allerede, og får meg en liten psykisk knekk. Beina har også kjentes ganske seige ut, og det hjalp ikke å bli tatt igjen.

3-4: Håkon drar rundt, mens jeg drar mer rett-på. Grei kontroll på kurvene og runder stupet til slutt. Ser ikke Håkon, så regner med at han er foran.

4-5: Tja, hva skal man si. Løper ned på myra og skal runde vannet. Husker aldri at jeg orienterte mot 5e, så mulig jeg har oversett den hele tiden, og tenkte at streken bare skulle runde vannet. Løper i alle fall rett forbi posten uten å stemple.

5-6: Litt manglende selvtillit og blir å dra rundt. Grei gjennomføring lenge, men får ikke helt taket på det inn mot posten og leser feil på myrene. Går 30 sek.

6-7: Tøft mentalt nå, men prøver å legge en plan. Syntes en høyrebue ser bra ut og drar ut på det. Merker plutselig at Håkon kommer opp bakfra når jeg begynner å frykte at Isak skal komme, så det var en liten boost. Går fort unna og må slippe litt i bakkene for å unngå å bli pinnestiv. Ser etter hvert Elias foran, bra for motivasjonen.

7-8: Ligger i lia, får myra og drar via gul rygg og myrene ned mot posten. Ser såvidt Håkon og Elias og får helt kontakt når de bruker noen sekunder på å vurdere veivalg.

8-9: Sliter med å komme på forskudd med orienteringa da jeg må jobbe hardt for å holde følge. Blir mye sikk-sakk løping og litt dårlig løping. Løsner heldigvis fysisk halveis på dette strekket, og kan orientere selvstendig siste del. Dessverre dårlig veivalg og taper 30-40 sek og ryggen til Håkon.
9-10: Bra utgang, og veldig bra trasè. Ser Håkon såvidt foran.

10-11: Kjører et magadrag for å kvitte meg med Elias og ta igjen Håkon. Ender med dårlig kartkontakt og ble med Håkon på bom. Møter Elias på posten.
11-12: Prøver å komme tilbake til god kartlesing og treffer bra her. Kan ta noen sekunder på Håkon inn mot posten og får den først.
12-13:Bra utgangsretning. Litt sløv når jeg kommer på myra og blir til at jeg må dra en høyrevariant, som nok er en del dårligere. Håkon gjennomfører venstre litt dårlig slik at jeg ikke er så langt bak på posten.
13-14:Ser på klokka at det passer å ta en gel nå. Tenker at strekket er ganske greit så stoler på at Håkon finner posten. Ser ikke at inngangen er krevende og når vi kommer i lia har ingen kontroll. Gambler på at jeg skal til høyre, og bommen blir stor. ca 25 sekunder bak Håkon på posten.
14-15: Må nullstille på nytt. Treffer veldig bra i utgangen og Håkon dukker opp. Kjører selvstendig trasèveivalg derifra og tar håkon med en del. Møter Elias igjen.
15-16: Sti, ned søkket, myr og gul rygg med stein før jeg runder kolla. Bra kontroll og digg med drikke.
16-17: Vurderer høyre først, men synes venstre ser flatt og digg ut, også enklere gjennomføringsmessig så går for det. Vanskelig å si hva som var raskest, men tror høyre er litt bedre med god gjennomføring. Min gjennomføring av venstreveivalget var hovedsakelig bra, men mister hodet på veien og glemmer å ta av. Taper nok et minutt på det omtrent.Fornøyd med at jeg igjen klarer å nullstille og gjennomfører bra etter det.
17-18: Begynner å kjenne det så tar en gel til. Tar det litt pent og prøver å være nøyaktig på strekket, uten at jeg har super god kontroll inn mot posten.
18-19: Retning ned lia, runder skrentrekka og opp til neste myr. Deretter kommer jeg opp til myra før posten før jeg nøler litt inn mot posten da jeg ikke ser den med en gang.
19-20: Greit veivalg og trasè. Møter plutselig Håkon på vei inn i posten, sammen med Sølberg og Tveite.
20-21: Gjør det enkelt og drar ned til den store myra. Greit veivalg, men kanskje litt raskere rett-på. Sliter meg opp bakken og ser skrenten i inngangen.
21-22: Prøver å dra på litt for å løpe fra Tveite. Klarer heldigvis det, og kvitter meg med Sølberg samtidig. Burde nok løpt litt mer direkte, men ok kontroll inn mot posten via høydepunktene.
22-23: Langs kanten av det gule, ned i søkket og så ca samme inngang som jeg hadde løpt på vei til 17.
23-24: Tenker bare full guffe ned søkket så jeg kom i myra. Ble litt bratt mot slutten og litt ekstra høyde slik at jeg tapte 15-20 sek på det, slik at Håkon passerte meg igjen.
24-25: Ryggen til håkon, deretter gult platå og posten. Fikk den først da Håkon fikk en sving.
25-26: Retning og tråkk ned mot myra. Løp lysløypa til svingen og trodde jeg skulle få posten greit. Litt for sliten til å se jeg løp langs feil drag og fikk en bom på 20-25 sekunder.
26-27: Tenkte egentlig ut på lysløypa men ombestemte meg. Grei fart opp bakken men får ikke tettet luka til Håkon.
27-28: Prøver å trøkke til, men går seigt.
28-mål: Tøff spurt. Langt, hardt.

Veldig kjedelig å bli diska etter å jobbet såpass hardt så lenge. Fornøyd med at kroppen tåler 20 km i tungt terreng, og at jeg muligens har knekt koden for å unngå sprekk på ultra. Blir revansj på blodslitet!

Visa kommentarer (0)

NM ultralang (2018-08-19) NM ultralang (2018-08-19)